KATA KISSOCZY

patrí do strednej generácie výtvarníkov, venuje sa  umeleckým činnostiam od dizajnu, cez sochu a inštaláciu až po šperk.

Vyštudovala maľbu u prof. Filu na Strednej škole umeleckého priemyslu v Bratislave a následne scénografiu na DAMU v Prahe.

Už počas štúdia začala je spolupráca s filmovými ateliérmi v Barrandove, Prahe a Bratislave, neskôr pôsobila ako scénografka divadla HADI Brno a Prostějov. Výtvarne spolupracovala i na tvorbe interiérov.

V roku 1980 zakladá alternatívny priestor DOLINECKA Praha, kde organizovala výstavy - spolu s novou Slovenskou Fotografickou Vlnou v Prahe,vytvarne albumy, divadlo, koncerty, párty.

V druhej polovici osemdesiatych rokov bola členkou skupiny mladých slovenských výtvarníkov oscilujúc medzi Bratislavou a Prahou. Zväčša maliari veľmi radikálne rozčerili vtedajsie stojaté vody a na svojich plenérových výstavách / EXTERIER 1-4/ prezentovali diela so znakmi postmoderného umenia.

V roku 1984 založila vlastné štúdio a workshop ARTPUZZLE.

Dlhší čas pôsobila v Holandsku aj New Yorku, kde absolvovala študijný pobyt.

Od 90-tych rokov sa pravidelne zúčastňuje umeleckých veľtrhov a výstavách v Nemecku, USA, Francúzsku, Holandsku.

Za svoju tvorbu získala Čestné uznanie WCC Bratislava (1986) a Bavorskú štátnu cenu za design (1995).

A v roku 1996 v Prahe otvára Galériu ART PUZZLE,

mnohé z jej diel sú zastúpené v zbierkach SNG Bratislava, UMPRUM Museum Praha, Neue Samlung Museum Angewandte Kunst Mnichov, Museum fur Kunst und Gewerbe Hamburg, v domácich a zahraničných súkromných zbierkach.

V roku 2008 zakladá ATELIER.EM, kde od roku 2009 organizuje výtvarné sympóziá SEM

(Medzinárodné výtvarné sympózium Hommage a Erna Masarovičová), vydáva publikácie..Monografia Erna Masarovicova /ziskala ocenenie kniha roku 2013/.

V roku 2011 otvara Galeriu BAZEN , ktora sa orientuje na site specific vystavy a od roku 2013

vedie  Galeriu ZAHRADA open air socharska expozicia , ktora poriada eventy  a hlada platformy pre sucasnu sochu.

 

Zije v Prahe a Bratislave

 

Samostatné výstavy:

1984  Galéria Cypriána Majerníka Bratislava

1985  NDV gallery Amsterdam, Chmelnice Praha

1986  Dom Slovenskej kultúry Praha, Gallery Atelier Amsterdam Holandsko

1990  Galéria Cypriana Majernika Bratislava

1991  Francúzsky inštitút Praha, Ville Fontaine/ Lyon Francúzsko

1994  Galerie u Řecických Praha

1997  Galeria K.D Olomouc

2005  Gallery Laguna Beach USA

2013 Galéria SPP Bratislava, Galleria Statua SIGNS Bratislava

2014 Galeria Cin Cin /KISSOCHY

 

Spoločné výstavy/výber/:

1984  Jugend Gestaltet Mnichov

1985  BIB Bratislava,Scénografie HADI Prostejov,

1986  Scénografie Praha,WCC Bratislava

1987  Rockfest Praha, Konfrontácie Vysočany, Exteriér Bratislava

1988  13-Bratislava, Art Basel, Exterier Kysuce, Prešparty Prešov, výtvarnici OF,

Úsměv a škleb,Praha

1989  OB-Art Paris, IHM Mnichov, Art Basel

1990  Inštalácia Waxenberg Rakúsko, Staroměstské Dvorky Praha

1991  Retretti Fínsko, Slovenský šperk SNG Bratislava, Festival Světla Praha,Gallery25 Helsinky

Minisalón Praha, Hračka jako umenie Mnichov, Jubilejná výstava Praha

1992  Slov.šperk Budapešť, Sculptura Muzeum moderného umenia Viedeň,

1993  Wawrick festival Londýn, Slov. Hračka Trenčín

1994  Minisalon New York , Slovenské umenie Brémy, Galéria Manneten, Švédsko

Nedomysleno Praha

1995  Tendence Frankfurt, Ligna Hannover, Nemecko, Gallery Middelburk,Holandsko

1996  IHM Mnichov, Tendence Frankfurt

1997  Umenie ako hračka Mníchov, Drevo v rukách umelca Hannover ,Nemecko

Studio Rosenthall Hamburg, Forma UP Bratislava

1998  Dialogy Frederiksen Dánsko

1999  New Design 99 Praha

2000  IHM Mnichov, NYIGF New York, Tendence Frankfurt,

2001  Kunst Gewerbe Museum Hamburg, Kunst Rosenheim Nemecko

2002  IHM Mnichov, NYIGF New York

2003   Art +interier Praha, IHM Mnichov Nemecko

2005   NYIGF Handmade New York,

2006   Kunst Gewerbe Museum Hamburg, Galerie Handwerk Mnichov Nemecko

2007   Handmade NYIGF New York,

2008   Sympózium  Via Lucis Bratislava ,Via Lucis Budapešť,

Galéria PF 01 Bratislava

2009   Osemdesiate roky SNG,Bratislava, 1SEM Sympózium Hommage EM Bratislava

Schmuck wander, Bratislava,

2010   2SEM Sympózium Bratislava, Bubec Praha

2011   Schmuck wander Mníchov, 3SEM Bratislava, EM+sympózium Kremnica,

Socha a objekt Piešťany

2012   Socha a objekt- Socha piestanskych parkov

1-3SEM Umelka Bratislava, Blaf Bratislava, HPS hrad Devín,

Bubliny Litva a Lotyšsko, 4SEM Bratislava, Šperk sympózium Kremnica

2013   Socha a objekt / SAO/, 5SEM Bratislava, Bienale plastiky maleho formatu Pezinok,

HPS hrad Devin

2014   Propaganda Pistory Bratislava,Socha a objekt /SAO/, Socha SEM v UK Bratislava

Bubliny Manes Praha,6SEM Bratislava,HPS hrad Devin

2014 KiSSOCHY, Galéria Čin Čin,Bratislava

2015                   Galéria Z, Zichyho palác Bratislava

2016  Aká matka, taká Katka,  / s E- Masarovičovou/ Galéria M. A. Bazovského, Trenčín

2017 Aká matka, taká Katka - Oravská galéria v Dolnom Kubíne

2017 Aká matka, taká Katka - Galeria Koniarika, Trnava

 

-----------------------------------------------------------------------

Kata Kissoczy: KISSOCHY 2

Kurátorka:  Beata Jablonská

Otvorenie: 6.9. 2017 o 17.00

Trvanie výstavy: 7.9. – 29.9 2017

Galéria Čin Čin, Podjavorinskej 4/a,  www.galeriacincin.sk, oh: p.-p.14.00-18.30

 

 

 

Katarína Kissoczy vystavuje v Galérii Čin Čin už po druhýkrát. Ak prvá výstava z roku 2014 bola rekapituláciou,  súčasná je vykročením z minulosti. Autorkino posledné výrazné tvorivé obdobie bolo predovšetkým späté s oživením bratislavského rodičovského domu s ateliérom jej matky Erny Masarovičovej. Vytvorila z neho miesto, kde spolu tvoria sochári, šperkári,  maliari, hudobníci, fotografi a filmári v rámci každoročného medzinárodného sympózia. Kataríne Kissoczy sa podarilo zhodnotiť umelecké dedičstvo a  pretvoriť ho v novú autentickú hodnotu: umeleckú, spoločenskú a predovšetkým ľudskú.

Na začiatku siahla po kovovom odpade, ktorý zostal po tvorbe matkiných sôch, viac-menej náhodne. Možnosti použitého materiálu jej vnukli myšlienku pracovať s tým „čo zostalo“ ako s určujúcim a konštrukčným konceptom tvorby. Dnes prevažne pracuje s kovovými platňami, ktoré sú odrezkami po laserovom rezaní. Vyrezané kovové platne a pásy pripomínajú ornamentálne vzorkovníky alebo strohejšie technické rastre. Zváraním a ich tvarovaním vytvára priehľadné priestorové objekty. Či už variabilné, postavené na pohybe, alebo statické, využívajúce dizajn kovových plátov. Niekedy ich dokonca ponechá nedotknuté a vyrezaný raster nechá pôsobiť napr. v prirodzenej alebo inscenovanej tieňohre osvetlenej umelým svetlom.

Ak má divák šťastie a stretne sa s viacerými autorkinými dielami, zreteľne vystúpi osobnejšia línia jej sochárskeho programu. Podľa názvov diel Svetlo, Tma, Oko, Čas, Dom z karát, Vlna, Možnosti, Rodinné prádlo je jasné, že sa vzťahujú k osobným témam, ktorými sa vyrovnáva s dedičstvom. Rodinným, výtvarným, ako aj výsostne intímnym. Nezostáva však v uzavretej  intimite, dialóg smeruje von za mikrokozmos rodiny -  k svetu, vesmíru, k univerzálnejším systémom a štruktúram. Ak bola predtým tvorba v prejave figurálna a skôr telesná, teraz jej nový tvarový minimalizmus ponúkol témy, ktoré vychádzajú zo skladby a možností materiálov, tvarov a ich vzájomných konštelácií. Príklon k primárnym formám je v tvorbe Kataríny Kissoczy v tejto chvíli tým zásadným, oslobodzujúcim krokom. Je o zbavení sa predchádzajúcich záťaží a možno je to opäť nový začiatok nasmerovaný k tomu najpodstatnejšiemu..... Ale pozor, je to len tušená možnosť, lebo jej cesta je SLOBODA.