Mgr.art Matúš Maťátko


2005 – 2011 VŠVU Vysoká Škola Výtvarných Umení
Ateliér voľnej grafiky a ilustrácie prof. Dušan Kállay
2010- Stáž na VŠUP v Prahe, Ateliér ilustrácie a grafiky, MgA. Juraj Horváth
Samostatné výstavy:
2011Tropic, TGallery, Bratislava,
2011Jaro Kriplu, Asil Gallery Bratislava,
2013-Brány, Maťátko, Darčeková služba Magdaléna/4D Gallery, Bratislava,
2014-Prevrat, Multimedialna výstava, Magdaléna/4D Gallery, Bratislava,
2014-Hrdinovia, Idoly a Ľudia, Galéria Gagarinka, Bratislava,
2014-Slnovrat, Ateliér Bavlna, Bratislava,
2015-Ľudokulty, Beastro, Bratislava,
2016-Maťátko, Pretty Poison, Canggu-Bali, Indonesia
2016-“Od rožku s treskou”, Galéria Sumec, Bratislava,
2016-Žatva, Magna Gallery, Pieštany, Sk
2016-Bum-Trum, Cink! Tresk! , (s Milan Adamčiak), Kabinet, Bratislava, SK,
2017- Krajina komiksu, BIBIANA, Bratislava, SK
Skupinové výstavy:
2010Monkey Jumping,Tranzit dielne,
2010MASO Objekt,Galanta,
2011BLATTLISTLAP, ASIL Gallery, Bratislava
2011„Spirit Kult“, Nu Spirit Club, Bratislava
2011Podoby Súčasnej Grafiky a Ilustrácie, Záhorská Bystrica
2011Diplomové Práce 2011,Dom Umenia, Bratislava
2011Súčasná Slovenská Detská ilustrácia, Bibiana, Bratislava
2011U102, Krokus Gallery, Bratislava
2011Transmedialny Priestor Grafiky, Nitra
2011BIB, Bratislava
2011Bielále grafiky, Gyor
2011Súčasná slovenská grafika, Banská Bystrica
2012- Asimilácia vs. originál, Umelecká beseda, Bratislava
2012-Krv nerastie na stromoch, T-Gallery, Bratislava
2012-Milan Adamčiak- Galantské piesne, Tranzit, Bratislava
2012-SELF, Photoport Gallery, Bratislava
2012-KOmix, 4D Gallery, Galanta
2012-BIB in Japan, CHiba City Museum of Art (CHiba Prefecture)
2012-Apokalipse now, Galéria Médium, Bratislava
2013-MASO objekt 2013 (Socha a Objekt), Výstavná sieň Univerzitnej knižnice, Bratislava
2013-Skulptur lab, 4D Gallery, Galanta
2014-Rozmanitosť Nutná, SNG, Esterházyho palác, Bratislava
2014-Skulptur Lab, Pisztoryho palác/Grassalkovichova záhrada, Bratislava
2015- Festival Pohoda, Trenčín, Sk
2016- Who wants to belong in my country? , Article Gallery, Birmingham, UK
2016-Se-ri-so, Art café, Banská Štiavnica, Sk
Ceny :
2005,2007 NKS Najkrajšia Kniha Slovenska
Sny husenice Rúrky,Evolúcia
20112. miesto v súťaži voľné spracovanie na tému Ford
2011 – Najkrajšia kniha jari (Jaro kriplů)
2011 – Trienále grafiky, Banská Bystrica, čestné uznanie
2016- Najkrajšia kniha jesene (Lapinovci z letiska)
2016- Najkrajšia kniha slovenska (Lapinovci z letiska)
2017-Najkrajšia kniha slovenska ( Červený vírus a kučeravý Sebastián)

-------------------------

Matúš Maťátko:  Hrdinovia práce

Kurátor: Beata Jablonská

Trvanie výstavy: 3.11.-30.11.2017, oh: 14.00 -18.30

Galéria Čin Čin, Podjavorinskej 4, BA, www.galeriacincin.sk

Matúš Maťátko (1984)  v jednom z  rozhovorov povedal, že keby nebol výtvarníkom, rád by bol archeológom, alebo historikom. Ten, kto pozná jeho práce vie, že záujem o históriu a dejiny umenia jednoznačne ovplyvnil a nasmerovali jeho umeleckú existenciu. Svoj autorský prístup postavil na vstupovaní minulosti do súčasnosti, s autorskou licenciou ironického a vnímavého režiséra. V rokoch 2005 až 2011 študoval  na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, v ateliéri voľnej grafiky a ilustrácie profesora Dušana Kállaya. Patril  k tomu typu  nepokojných študentov vyvolávajúcich už počas štúdia „vietor“,  ktorého dynamika a intenzita sa stáva neprehliadnuteľnou vlastnosťou ich tvorby, prístupu k práci a životu vôbec. Dodnes si pamätníci vtedajších školských prieskumov pamätajú na veľké grafiky na banneroch, ktoré spolu s Tomášom Klepochom narušili pokojné vody katedry grafiky, navyknutej skôr na menšie grafické formy.  Štúdium absolvoval  s veľkoformátovými linorytmi, nazvaných Idoly, kde už jasne predstavil prepracovanú vizuálnu skladbu, ktorú postavil na ikonickom zobrazení štylizovaných a naratívnych symbolov,  odvolávajúcich na totalitnú estetiku. Namixované, ale v novom príbehu, kde päťcípa hviezda, kosák a kladivo, busta Stalina, alebo sputnik vystupujú už nie ako  naduté propagandistické symboly, ale parodické skeče netýkajúce sa iba minulosti.

Najnovší cyklus Hrdinovia práce sú ako  novým vykročením, ale zároveň aj  ďalšou možnosťou nadväzujúcou na predchádzajúce témy. Sústredí sa tu ale viac na kultúru zobrazovania hrdinov „socialistickej“ práce, v posúvaní a hľadaní jej aktualizovanej podoby, v kontexte  dnešnej „post“ doby. Práve tá poskytuje autorovi  nekonečné rešeršné pole, v ktorom sa rád pohybuje so záujmom spomínaného historika amateura.  Hľadá zástupné symboly a atribúty, aby ich ako jednotlivé moduly pospájal do podôb nových  Hrdinov práce - metaforických  obrazov, akýchsi podobizní súčasností. Jeho Toxikoman je vlastne alchymista, ktorý mieša esenciu bytia, Pyromancer je naplnením vizuálnej slasti a Kaskadér je horiacim jazdcom bez hlavy. Známy obraz Miluláša Galandu Madona s dieťaťom je v Maťátkovom prevedení matkou vystavujúca svoje materstvo prostredníctvom selfie. Ako inak ? !

Inou a nie nezaujímavou kapitolou zatiaľ posledného Maťátkovho cyklu je jeho „grafické“ prevedenie. Verný síce grafike, jej nezameniteľnému výrazu postavenom na  vyrývanej výraznej čiare, však nevystavuje grafické listy, ale drevené dosky, z ktorých sa zvykne tlačiť.  Nateraz ako reliéfy, v ktorých  rytá čiara a plocha sú tu fyzicky prítomné a v spojení s farbou sa tu stávajú  obrazom, maľbou,  grafikou a objektom. Ale to je tá energia vetra, ktorá ho  poháňa nezostať na mieste, nebyť spokojný s niečím ustáleným a overeným. Vďaka Matúšovi Maťátkovi a jemu podobných,  je grafika napriek zaväzujúcemu dedičstvu bohatej tradície  otvoreným, súčasným a živým médiom.