Viera Brunovská (1968)

narodila sa v Bratislave, vyštudovala šperk na Umeleckej priemyslovke v Kremnici. Pracovala v reštaurátorskych ateliéroch a šperkárskej dielni, od r. 2000 je šperkárkou v slobodnom povolaní. Šperky vystavovala doma, aj v zahraničí, nachádzajú sa v súkromnych zbierkach i zbierkach SNG. Je autorkou rozprávok Medzi nami zvieratami, ktoré napisala k obrazom Petra Kľúčika.

Kurátorský text k výstave:

 

Viera Brunovská: Máme sa dobre,  ďakujeme

Galéria Čin Čin, Podjavorinskej 4a, Bratislava, www.galeriacincin.sk, 0905 206 298

Otvorenie: 3.9. 2014, výstava  potrvá od 4.9. -5.10.2014

Kurátorka: Mária Hriešik Nepšinská

 

Autorská výstava šperkárky Viery Brunovskej predstavuje predovšetkým jej najnovšiu tvorbu, no emblematicky do nej zaradila aj dve staršie brošne z raného obdobia, ktoré sú zapožičané zo zbierky SNG. Už vtedy, začiatkom deväťdesiatych rokov, badať v Brunovskej tvorbe určitú symboliku, archetypálne formy i výtvarno-remeselné prevedenie, ktoré charakterizujú jej umelecký prejav aj dnes. Výstavný zámer dotvárajú dve aktuálne brošne predstavujúce Mužský a Ženský princíp.

Pre Vieru Brunovskú je príznačné neustále experimentovanie s dizajnom spojené s precíznym spracovaním striebra a dôrazom na detail, s akcentom vsadených drahokamov, polodrahokamov či perál. Ďalším špecifikom je aj hra s povrchom materiálu, ktoré ozvláštňuje galvanické zlátenie či aplikácia plátkového zlata. Vystavené šperky, zväčša brošne, sú inštalované v bielych a čiernych rámikoch, na pozadí návrhov, kresieb, skíc i textov ilustrujúcich priebeh navrhovania. Niektoré zachytávajú myšlienky autorky, či jednoducho dokresľujú príbehy, ku ktorým sa šperky viažu, inde obraz dotvára fotografia s odkazom alebo pečiatka.

Brošne Viery Brunovskej sú úzko späté s jej osobnosťou, avšak aj s momentálnou náladou, citovým rozpoložením a životným obdobím. Naratívny charakter šperkov podčiarkujú i poetické názvy. Moje vznášadlo je plné úhorov (veta prevzatá z jednej zo scénok Monty Python), tak autorka označuje kolekciu brošní, v ktorých divák rozpoznáva vzducholode, ponorky, presúvadlá či kozmické lode. Zároveň sú to imaginárne dopravné prostriedky, prostredníctvom ktorých je možné povzniesť sa nad malé i veľké problémy, no potom sa vrátiť na zem a stáť na nej pevnejšie ako predtým.

Kolekcia Máme sa dobre, ďakujeme (zároveň aj názov výstavy) prezentuje abstraktne stvárnené zajačiky, jej prvé domáce zvieratko. Pre autorku sú symbolom detstva, pripomínajú obdobie, kedy túžila mať zajačika - balónik z prvomájového sprievodu. Na výstave spomienku ilustruje fotografia dievčatka so zajačikom. Prejavom istej nostalgie je aj pečiatka s týmto motívom.

Ďalšia kolekcia Trochu prírody nikoho nezabije zjavne čerpá okrem rastlinných motívov aj z architektúry. Autorka voľne vychádza z konkrétneho pôdorysu galérie Čin Čin (plány a rozmery neskôr používa pri adjustovaní šperkov v rámikoch), no necháva sa inšpirovať i náhodným vytvorením povrchovej štruktúry kovu pripomínajúcej pohľadový betón.

Prehliadku Brunovskej šperkov uzatvára séria prsteňov príznačných otvorených architektonických a geometrických foriem.