Mag.art Viktoria Münzker
Dátum narodenia: 31.01.1978
Miesto narodenia: Bratislava, Slovakia
Studium: 1992-1996 Gymnázium L. Sáru Bratislava
2001-2007 Vysoka Skola Vysokých Umení Bratislava, Ateliér Kov a Sperk (Prof. Karol Weisslechner)
2005 Ukoncenie Bakalárskeho Stúdia VSVU Bratislava, Ateliér Kov a Sperk (Prof. Karol Weisslechner)
2007 Ukoncenie Magisterského Stúdia VSVU Bratislava, Ateliér Kov a Sperk (Prof. Karol Weisslechner)
Od roku 2009 tvorím v STOSSIMHIMMEL, Ateliér pre Súcasný Sperk, Vieden, Rakúsko.
Od roku 2011 ako umelec na volnej nohe.
Výstavy:
2004 “Spy eye”,výstava sperkov v galérií Medium, Bratislava, Slovensko
2004 “Sperk nieje len ozdoba”, Dizajn centrum, Brno, Ceská Republika
2005 Výstava Sperku v Slovenskom Institúte v Prahe, Ceská Republika
2005 Vystava Sperku, Jablonec nad Nisou, Ceská Republika
2006 5.Medzinárodne Trienále Emailu, museum Beskyd, Frydek Mistek, Ceská Republika
2006 Výstava Sperku, Art-gallery, Nové Zámky, Slovensko
2007 Výstava Diplomových prác VSVU, Dom Kultúry, Bratislava, Slovensko
2007 “Wearable” Sperk a Móda, Galéria Satelit, Bratislava, Slovensko
2007 International Graduation show 2007, Galéria Marzee, Nijmegen, Holandsko
2007 “Designblok” , Galéria “U prstenu”, Praha, Ceská Republika
2008 Jewellery Refined, Nacogdoches, Texas
2008 Výstava Sperku Cesko/Slovenská, Ceské Centrum, Bratislava, Slovensko
2008 “Golden Folder”, výstava sperku Galéria Medium, Bratislava, Slovensko
2008 New Traditional Jewellery, Sieraad Art fair, Westergasfabriek Amsterdam, Holandsko
2008-2009 The Metal Inclinations International Online Exhibition, www.smmmetalinclinations.org
2008 – “Escape” jewelry exhibition, Galéria Meno Nisa, Vilnius, Litva
2009 - "The enamel show", Galéria Velvet da Vinci, San Francisco, USA
2009 - "Lange Nacht der Schmuckkunst - Edelsteine schleifen", Stoss im Himmel, Vieden, Rakúsko (Prednáska o fazetovaní drahých kamenov)
2009 - "INTERSTELLARIUM", Stoss im Himmel, Vieden, Rakúsko
2010 - TOUGH LOVE by Michelle Kraemer & Viktoria Münzker @
STOSSIMHIMMEL, Stoss im Himmel 3/1, 1010 Vieden, Rakúsko
2010 - En Viro, Medzinárodné Sympózium , Múzeum Mincí a Medailí Kremnica, Slovensko
2010 - SEGMENT- pol storocia slovenského Sperku, Galéria Medium, Brtaislava, Slovensko
2010 - StossimHimmel - Group exhibition, KOGO, Bratislava, Slovensko
2010 - "Russisch gehängt", Stoss im Himmel, Vieden, Rakusko
2011 – „Am seidenen Faden“, Stoss im Himmel, Vieden, Rakúsko
2011 – „Angesteckt“, Stoss im Himmel, Vieden, Rakúsko
2011 - "Mediterraneo", Museum of natural History of the Mediterranean, Livorno, Taliansko
2011 - "Happy End" in International Baltic Jewellery Show "Amber Trip" in Vilnius, Litva
2011 – “15” Jubilejná výstava STOSSIMHIMMEL, Schmuckatelier STOSSIMHIMMEL, Vieden, Rakúsko
2011 – “Fremde Federn”, Kunst.wirt.schaft. Galéria, Graz, Rakúsko
2012 - “Fremde Federn”, Galéria V&V, Vieden, Rakúsko
2012 - 8together, Galéria GestalterBund, Mnichov, Nemecko
2012 - "Fremde Federn", Galéria KASU, Mnichov, Nemecko
2013 - 'Multiple Exposures’: Jewelry and Photography, Museum of Arts and Design, NY, USA
Samostatné výstavy:
2011 –Viktoria Münzker „Cherry Romance“, V&V Galéria, Vieden, Rakúsko
2013 – „Viktoria Münzker“, solo january exhibition, Galéria V&V, Vieden, Rakúsko
Publications:
2011 · Contemporary Jewellery Art-Innovative Materials, CYPI Press, United Kingdom
2011 · Lange Nacht der Schmuckkunst 2011, Vieden, Rakúsko
2011 · Fremde Federn, Kunst.wirt.schaft. Galerie, Graz, Rakúsko
2011 · Mediterraneo, Museum of natural History of the Mediterranean, Livorno, Taliansko
2010 · En Viro Schmucksymposium, Kremnica, Slovensko
2009 · Baltic Jewellery, Exclusive Magazine for the jewellery business in the baltic region, Vilnius, Litva
2009 · 500 Enameled objects, A celebration of color on metal, Lark Books, New York, USA
2009 · SchmuckWander Passport, Bratislava, Slovensko
2008 · Golden Folder, Bratislava, Slovensko
2008 . Refined V: Abundance, a biennal exhibition of jewelry and metalwork, Nacogdoches, Texas
2007 · International graduate show 2007, Nijmegen, Holandsko
2007 · Výstava Diplomových prác VSVU, Bratislava, Slovensko
2006 · Medzinárodné Trienále Emailu, Frýdek Místek, Ceská Republika
Zastupujúce Galérie:
Galéria V&V, Vieden, Rakúsko
STOSSIMHIMMEL, Atelier pre súcasný Sperk, Vieden, Rakúsko
Sperky v roznych súkromných zbierkach.
Into the Unknown - Viktoria Münzker
Galeria Čin Čin: 3.4. – 26.4.2013
„Ako by mohol vyzerať život tam dole v temnote, do ktorej ešte žiaden človek neprenikol?“ Táto otázka je teraz taká aktuálna, aj Viktoria Münzker si ju kladie. Vytúžené miesto -hlboké more doteraz nestratilo nič zo svojej príťažlivosti, ešte stále v nemom úžase obdivujeme tvory žijúce v hlbinách oceánu.
Totálna temnota, ktorá od 800 metrov všetko hltá však už nie je taká nepreniknuteľná - zábery z morskýcgh hlbín nás zoznamujú s fascinujúcimi organizmami. A predsa sa hlboké morské dno podobá Terra incognita, ktorej obyvatelia pre nás zostávajú takí cudzí ako hviezdy najvzdialenejšej galaxie. “Čím hlbšie je neznámo, tým omamnejší je jeho svet” myslí si Viktoria Münzker. More vo svojej nevyspytateľnosti jej otvára nový myšlienkový priestor, ktorý ona oživuje vlastnými predstavami. Jej šperk nás pozýva aby sme sa ponorili do jej ríše, ktorá je taká farebná a vyrazná, taká príťažlivá a tajomná, niekedy aj strašidelná, ako okolo plávajúci roj najrozličnejších hlbokomorských živočíchov. Morské fluidum celkom zodpovedá temperamentu Viktorie Münzker a jej umeleckej samozrejmosti: nechať sa unášať, ostať spontánny. Neobmedzovať sa. Ani vo voľbe prostriedkov, ani vo výraze. Jedno sa vyvíja z druhého. Voda nesie, ak sa jej človek oddá a predsa ostane sám sebou. Ak verí v jej silu a v silu umenia.
Ako aj pre umelcov a návrhárov pred sto rokmi, aj pre Viktoriu Münzker je príroda zdrojom inšpirácie. Jej bohatosť, perfektnosť jej foriem a krása materiálu ju vyzývajú tvoriť šperky podobnej kvality. Už ako dieťa mala vrecká plné kameňov. Zbierala a vláčila domov všetky poklady, ktoré jej príroda položila do cesty. Ešte dnes šliapne na brzdy svojho bycikla, keď v priekope na kraji cesty vidí zaujímavý kúsok kôry stromu. Jej pracovný stôl sa z občas podobá prírodovedeckej zbierke: stretáva sa tu naplavené drevo svojhlavo pokrúteneho tvaru s halúzkami korálu, lišajníkmi, sušenými kaprími šupinami, skamenelou mušľou, jantárom, kostrou morského ježka …. More vstúpilo do jej tvorby aj v inej forme - alginát, ktorý pre seba objavila, je formovacia hmota vyťažená z hnedých rias, predovšetkým používaná v sochárstve. A občas nahliadne do šperkovnice svojej mamy, ktorá jej – a tým aj dekonštrukcii – niektorý “nález” veľkoryso prenechá. Všetky tieto fragmenty dokáže Viktoria Münzker napínavo integrovať do svojich kompozícií. Plánovaná náhoda je pritom jej komplic. V nezvyčajných kombináciach sa stretávajú rozdielne materialové vlastnosti: mäkké a amorfné naráža na tvrdé a hranaté, priehľadné kamene na matné, svetlo absorbujúce telá. Niektoré spojenia sa môžu zdať neortodoxné, farebné harmónie disharmonické. Ale práve tá vizuálna iritácia, jemná trhlina, ktorá naše vnímanie krásna posúva má pre Münzker niečo príťažlivé.
Namiesto Huga a Verneho hltá Viktoria Münzker knihy ako “Der Schwarm” od Frank Schätzinga (2004) alebo Leo Ochsenbauera “Tiefsee”. Reise zu einem unerforschten Planeten” (2012). Predlohu nepotrebuje. Umelecké formy prírody nachádza pri prechádzkach a potápaní. Alebo pri expedíciách internetom, kde sa zoznámila s plochými červami a nahými slimákmi žijúcimi v moriach. Tieto farebné a excentrické zvieratá, ktorým už Haeckel venoval jednu tabuľu, odvtedy obývajú jej digitálnu fotozbierku. Nájdeme ich v kolekcii “Worms” a “Unknown Waters”. Ale brošne ako “Pink lord”, “Animalia”, “Slug” alebo “Safir” nie sú napodobeninami prírody. Viktoria Münzker nevypustila vodu nájdenej hlbokomorskej faune ani ju nedegradovala na ornamentálnu šablónu. Jej šperkárske objekty sú materializované imaginácie. Nejde o to, aké veci skutočne sú. Aké by mohli byť – v tom spočíva ich estetický potenciál. “Nie sú to reálne mušle, kostry alebo koraly, sú to ich trojdimenzionálne obrazy”, hovorí Viktoria Münzker. Vytvára formy, ktoré rozprávajú sami o sebe, ktoré sú nezávislé od konvencií napodobovania, a ktoré sa nám zdajú cudzie na okamih, pokým v nich nespoznáme odraz vlastnej psýché. Tak ako Redonova trblietajúca sa a vznášajúca sa morská fauna, alebo temno žiarivá bytosť na dne Kubínovej “morskej hlbočiny”, sa Münzkerovej kreácie vyvinuli v hlbších vrstvách ľudského vedomia. City, priania, strach a pudy sa vznášajú pri dne duše. Stúpajú. Klesajú. “Sila mojich citov robí moju prácu hlbšou a bohatšou”, hovorí Viktoria Münzker. Mohla sa stať aj archeologičkou, prezradila mi raz. Ale aj ako šperkárka skúmajúca morskú hlbočinu pre nás vynáša na svetlo to čo ležalo neobjavené v neznáme.
Susanne Längle