Vzdelanie
2018 - Doktorandské štúdium, Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave
2017 Absolventská stáž v Ateliéri skla, Fakulta výtvarných umení, Universidade do Porto, Porto, Portugalsko
2014 – 2017 Doplnkové pedagogické štúdium, Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave
2010 - 2016 Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave
odbor Maľba a Iné Médiá, Ateliér +-XXI
2015 University of Arizona, študijná stáž (letný semester)
2014 Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave
odbor Sklo (interná stáž, zimný semester)
2012 - 2013 Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, študijná stáž
(zimný semester)
2002 - 2010 1. súkromné gymnázium Bajkalská 20, Bratislava
Výstavy
2018 Čakanie na diaľku, Galéria DOT, Bratislava, Slovensko
2017 Aspect/Prospect, Galéria Jána Koniarka, Trnava, Slovensko
2015 Hunted Spaces, Lionel Rombach Gallery, 1031 N Olive Rd., Tucson, Arizona, USA
2014 Pozorovanie, Freshmen‘s Gallery, Židovská 3, Bratislava, Slovensko
2013 Priezory, Kultúrny dom Šaľa – Veča, Šaľa, Slovensko
2012 Medzičas, Malá Scéna STU, Bratislava, Slovensko
Kolektívne výstavy
2018 Join the Dots – Combining distances, Salone degli Incanti, Trieste, Italy
2018 A View from V4, Art Thema Gallery, Brusel, Belgicko
2017 Decembrové Stopy, Galéria Čin-Čin, Bratislava, Slovensko
2017 Maľba 2017 - Cena Nadácie VÚB, Galéria Nedbalka, Bratislava, Slovensko
2017 Vidieť, vedieť, maľovať (sklo ako plátno), Galéria Medium, Bratislava, Slovensko
2017 Bratislava pro Wratislavia/ Wratislavia pro Bratislava, Galéria Medium, Bratislava, Slovensko
2017 Another Nature of Materials, FBAUL Galéria, Lisabon, Portugalsko
2017 Pod Jedličkou, Galéria Nova, Bratislava, Slovensko
2017 2x3 Ceny, Galéria Limes, Komárno, Slovensko
2016 Osemnásť je nás, Galéria Umelka, Bratislava, Slovensko
2016 VIII. Národná výstava najlepsších diplomových prác Akadémii výtvarných umení, Zbrojownia Sztuki oraz Aula Akademii Sztuk Pięknych, Gdaňsk, Poľsko
2016 6. Bienále voľného výtvarného umenia, Turčianska Galéria, Martin, Slovensko
2016 Diploma Fest, Oravská Galéria, Dolný Kubín, Slovensko
2016 Techniky spomínania, Galéria mesta Bratislavy, Mirbachov palác, Bratislava, Slovensko
2016 Subtílnosti, Galéria DOT, Lazaretská 13, Bratislava, Slovensko
2016 Za hranou, Nitrianska galéria, Župné námestie 3, Nitra, Slovensko
2014 Ballungsraum 3, Moritzstrasse 14, Wuppertal, Nemecko
2014 Illo - Macho & students, BWA Wroclaw - Gallery of contemporary art, Wlta Stwosza str. 32, Woclaw, Poľsko
2014 To by som spravil aj ja - a lepšie 4, Divadlo Elledanse, Bratislava, Slovensko
2014 Bienále mladých umelcov, Múzeum súčasnej histórie Ruska, Tverska ul., Moskva, Rusko
2013 Move up, Galeria dos Leões da Reitoria da Universidade do Porto, Porto, Portugalsko
2012 Garagem 6, Rua Ancira n. 6, Porto, Portugalsko
2012 To by som spravil aj ja – a lepšie, Divadlo Elledanse, Bratislava, Slovensko
2011 Fenomén kniha, Mendelovo muzeum, Brno, Česká republika
Ocenenia a súťaže
2018 Cena nadácie NOVUM
2017 1. Miesto v súťaži Maľba roka VÚB
2017 Nominácia na cenu Martina Benku
2016 Cena Slovenskej Výtvarnej Únie na 6. Bienále voľného výtvarného umenia
2016 Cena rektora VŠVU
Publikácie
2018 Dubová, Ž. Farewell (maľba) V Malta, L. Imago Mundi – Slovakia (kniha), Fondazione Benetton Studi Ricerche, Taliansko.
2018 Dubová, Ž. Prieskumníci slobody. V Ostium – internetový časopis pre humanitné vedy (www.ostium.sk), Slovensko
2017 Vedieť, Vidieť, Maľovať – Sklo ako Plátno, katalóg k výstave, Galéria Médium & Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave, Slovensko
2017 Maľba 2017, katalóg k výstave, Nadácia VÚB, Bratislava, Slovensko
2017 Bratislava pro Wratislavia - Wratislavia pro Bratislava, katalóg k výstave, Academy of Fine Arts and Design in Bratislava, The Eugenius Geppert Academy of Art and Design in Wroclaw
2017 Dubová, Ž. Over the Edge, International Conference on Contemporary European Painting, Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, Portugalsko
2016 Dubová, Ž. Hra:na, Diplomová práca, Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave, Slovensko
2016 MgrArt 2016 VŠVU, Katalóg diplomových prác, Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave, Slovensko
2016 6. bienále Slovenskej výtvarnej únie, Katalóg k výstave, Slovenská výtvarná únia, Slovensko
2016 Vymedzovanie priestoru (Horizont), Katalóg k prednáške, Freshemn’s gallery & Fakulta Architektúry UK, Univerzita Komenského, Bratislava, Slovensko
2014 Illo – Macho & students, Katalóg k výstave, BWA Wroclaw – Gallery for contemporary art, Wroclaw, Poľsko
Prednášky, workshopy, konferencie
2017 Maľba na sklo – workshop, MusVerre, Sars-Poteries, Francúzsko
2017 Drawing on glass : thoughts caught by the material, GLASSAC, FCT Universidade Nova de Lisboa, Lisabon, Portugalsko
2017 Over the Edge, International Congress on Contemporary European Painting, Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, Portugalsko
2016 Vymedzovanie priestoru, Prednáška z cyklu Maľba v architektúre, Fakulta Architektúry, Univerzita Komenského, Bratislava, Slovensko
2015 Hunted Spaces, Prednáška v rámci predmetu Interdisciplinárna kritika, Fakulta výtvarných umení, University of Arizona, USA
-------------------------
text kurátorky: B. Jablonskej
Žofia má vo svojom zápisníku medzi množstvom iných poznámok napísané aj toto:
Tak se zdá, že v tváři v tvář nezměrnosti bude tázaná bytost přirozene upřimná.
Místo převládne nad ubohými a proměnlivými společenskými poměrmi.
Jak cenné by bylo album míst s jehož pomocí bychom se dotazovali své osamělé bytosti, aby nám odhalila svět v němž bychom měli žít, abychom byli sami sebou.
Nie je dôležité, kedy objavila slová francúzskeho filozofa Gastona Bachelarda z jeho Poetiky snenia, ale nenašli by sme lepší úvod k jej súčasným maľbám. Sú sa na nich ostrovy - miesta, vynárajúce sa z plochy obrazu, z priestoru krajiny. Nie je to radikálny obrat voči jej predchádzajúcej tvorbe, krajina bola doposiaľ jedinou témou a námetom jej fragmentárnych obrazov. Ich podoba, vyskladaná a pozliepaná z viacerých obrazových fragmentov, je totiž výsledkom jej vlastnej autorskej techniky, ktorá by sa dala nazvať „prezliekanie obrazu“. Už vo svojej diplomovej práci napísala, že: „keď maľuje obraz, myslí na slobodu“. A paradoxne, ak vynecháme všetky osobné mimo obrazové asociácie, jej sloboda v maľbe je postavená práve na uvedomení si jej obmedzení. Nevykračuje z rámu, tak ako je to v súčasnosti zvykom, nesmeruje k intermediálnym presahom, ani nespochybňuje médium maľby. Zostáva v ráme, v obraze aj v maľbe, ale inak - vystavuje ich novým neobvyklým situáciám. Určujúcim krokom, ktorý naštartoval jej spôsob tvorby, bolo spochybnenie okraja obrazu. Namaľovaný obraz zloží z jeho rámu a prerámuje inak, v menšom, alebo väčšom rozmere. Akoby ho vyzliekla a obliekla na nové telo. A zrazu, to čo bolo okrajom sa stáva ústredným námetom. Čiary a plochy pôvodného rozhrania sa objavia ako centrálny motív maľby, nie jej prehliadaným krajom. Z nutnosti rámu sa stala idea a z hrany obrazu, trebárs horizont vpísaný do plochy obrazu, alebo rovno krajiny.
Vlastné konštruovanie obrazu jej takto otvorilo nové riešenia. Obraz rozbila na fragmenty, aby ho znovu pospájala v nových farebných a priestorových možnostiach. Už ako preformátované obrazy, maliarske objekty, či asamabláže. Možno, by tu niekde mohla zostať – v samotnej autonómnej skladbe, v abstrakcii farieb, v mäkkých plochách a ostrých hranách. Ale nechce sa zbaviť krajinárskej „popisnosti“, lebo tá je absolútnou a rovnocennou súčasťou malieb. Pretože krajina, z ktorej prvotne v maľbe vyšla, nie je len zástupnou témou - je ňou sama, je autoportrétom. A nateraz pridala „ostrov“. Zatiaľ je len čiastočne prebádaným výstupom. Môže byť iba znakom, ale aj asociáciou, pocitom, skúsenosťou. Už Gilles Deleuze vtiahnutý do „ostrovných tém“ opísal silu, ktorou je človek priťahovaný k ostrovom, ako zvláštne protirečivú. Snívať o ostrovoch, či už s úzkosťou alebo radostne, znamená snívať o oslobodení sa od všetkého. Ale znamená to, aj snívať o tom, že sa dá znova začať. Nazval to „čistým vedomím ostrova“, vedomím, ktoré umožňuje človeku aktivovať jeho schopnosť tvoriť, už len tým (alebo práve tým), že najprv utvorí sám seba . Povedal to asi takto: „Žiť svoj život znamená byť jeho tvorcom, byť slobodný a vymyslieť ho nanovo“.[1]
[1] Odvolanie na text Gillesa DELEUZEA: Príčiny a dôvody pustých ostrovov, in Pusté ostrovy a iné texty 1953 – 1974). Hermann & synové. Praha 2010 je inšpirované textom Christelle NICOLAS: Človek, ktorý vynachádza sám seba: americkosť a ostrovnosť v dielach Jonasa Mekasa, Henriho Davida Thoreaua, Beatrice Gibsonovej a Adolfa Bioya Casaresa, predneseného na XXVIII. Ročníku Letnej univerzite francúzskej filozofie Asociácie Jána Husa.